sapa ciplak sapa part 1

kan aku dah cakap, aku nak kembalikan zaman kegemilangan penulisan bebelog aku ni. Bak kata orang, "dah lama tak beraksi!" haha.. dah 2 bulan lebih tu boleh dikatogerikan sebagai tumpul la tu. So, aku nak asah balik la ni. OK. Untuk post kalini, aku nak korang compare kedua-dua lagu ini. kira si artis ni cilok melody lagu lain lepastu buat lagu sendiri la, atau dipanggil 'Plagiarism'. *now ima criminal, criminal, criminal*

untuk pengetahuan korang, lagu asal (baca: yang diriliskan terlebih dahulu) adalah dari kugiran britpop, The Last Shadow Puppets. ni kira side project Alex Turner la bersama seorang ahli The Rascals la. Kira band ni agak success sebab pernah tercalon untuk Anugerah Mercury tapi tewas kepada Elbow (they deserved!). Well, speaking of THE SONG, it's called 'Standing Next To Me' which aku pun tak berapa familiar pada mulanya sebab aku mula kenal TLSP ni menerusi 'My Mistakes Were Made For You'. Then, i've been told bout the song, and aku pun mula perasan yang lagu ni ada vibe ala Aizat's Years From Now. At first, aku ingat lagu tu (Aizat's) ada bau-bau Stay from Estrella dan juga Oasis's Wonderwall je tapi obviously keseluruhan lagu kuat dipengaruhi oleh lagu TLSP ni. Even Girls Aloud pon ada mengaku yang Life Got Cold ada ambil inspirasi dari Wonderwall. Mengaku itu baik!

You judge, lads..

latest: Aizat - Years From Now


originality: The Last Shadow Puppets - Standing Next To Me


Estrella - Stay

Oasis - Wonderwall








0 orang yang x pueh ati!!!:

Post a Comment