band ni came from Putrajaya. Membered by Luke (vocalist), Ax (guitarist), Feirza (rhythmist), Pdot (bassist), and Apie (Drummer). bawak genre Progressive Alternative Rock. otai2 yang dah influenced dorang termasok la Billy Talent, Muse, Blink 182, Rage Against The Machine dan yang paling penting, Led Zeppelin!! :) Well,i just purchased this EP like three weeks ago (it's 100 copies limited only) and now i'm about to do some reviewing .

                                                                        

Treason - first trek. aku rasa lagu ni  memang sesuai as a opening track. Energetic, melody yang sing-a-long lah. So, sini aku nak komen skit kat song structure. firstly, opening yang baik. well, orang akan expect more bile dengar opening yang cambest kan. for the first verse, ianya agak kabut sket. vokal ngan instrumen agak lari biarpun delay beberapa second pon. (and i dont think it's a purpose) tapi kalo dengar trek ni berulang2 kali, korang akan x kesah dah sebab otak dah anggap sound tu sengaja jadi dirty hehe. masok korus, sedap. leh goyang2 sing-a-long tapi kalo perkemas skit komfem smart!!! second verse. ok pulak sound compared to the first. at least teratur sikit and vokal dan muzik, masok. then korus pon okay. masok bridge, aku salute la. sedap bebenor bunyi nye. ate cer citer cer citer... hehe then riff yang sungguh licky aka yummy. kredit to first guitarist la.. then korus yang okay and ending yang sempoi. Tutop!!! aku rase sound yang okay tapi macam komen2 orang lame, sound dia agak janggal sebab feel die macam 'tergantung'.. x paham?? paham-pahamkan saje lah..

Puppet Dolls - aku agak terkejut bila dengar lagu ni dalam EP dak2 ni. bukan ape, dalam ni dorang letak intro dan bunyi instrumen yang sungguh kemas berbanding raw version yang aku dapat dulu. Yela dah name raw version kan.. well, sebenarnya lagu ni la yang membuat aku compare sound dorang ngan The White Stripes. haha sungguh!!! ade ala2 bunyi garage sound tapi budak2 band ni deny.. haha take it as a compliment beb.. bagi aku trek ni superb. memang favorite aku. tapi ade gak kedengaran bunyi2 punk rock rebel ala rise against jugak. so untuk song structure lagu ni, agak perfect la, so x payah la aku nak komen banyak2. tapi satu je, vokal agak tenggelam, yela, kalau nak listener paham apa mesej yang anda bawa dalam lagu ni, kena la clear skit kan. maybe mase susunan lagu tu, vokal tu kena bawak kedepan sikit berbanding rhythm2 tu. well, pasal screaming tyme korus, aku rase okay je, sebab trak ni bukan metal sangat pon sampai nak growl2 kan. then, tyme ending tu, fade die x sampai sangat, i mean x kemas la. at least, tyme 10 saat nak habis tu baru fade constantly. ini 20 saat, da start. tapi x pe, aku tetap suke track ni. kredit to guitarist sebab buat lagu ni crunchy gile nak mampos (macam makan kopok lekor dah rasenye hehe) hmm, bagi aku lagu ni sesuai dijadikan first single... and nak tambah sikit.. menurut orang kuat band ni, lirik lagu ni mungkin (ya atau tidak) berkisar dengan freemasom or whateva.. boleh diertikan sebagai double meaning.. ikot oranglah kan nak pikir ape.. :l

No Mercy - ha, dalam trek ni, baru la bass agak menyerlah berbanding trek2 sebelum ni. maybe sebab production yang agak saved, i might say la.. kinda agreed with some comments said that lagu ni sungguh unik. tapi jangan salah sangka ya, lagu ni kalau ditukar ke dalam rencah brit pop, ia agak menjadi!!! serius, aku dapat membayangkan Arctic Monkey atau Elbow menyanyikan lagu ni! haha. untuk song structure, first dan second verse yang agak... ermmm, boring kot.. tapi bile masok korus, tibe2 vibe adrenalin memuncak.haha.. then, tyme2 aku mengharapkan bridge, tetibe je dorang come out ngan third verse. haha memang unik. well maybe sebab 1 and 2 verse yang sungguh pendek...biarlah.. dorang2 ni memang berbakat.. and finally, aku dapat gak layan bridge. agak mantap siap ade scream lagi..agak lama tu bang.. terbawak pulak pengaroh Halun di situ hehe by the way, korang memang x akan expecte yang lagu ni hanya 3 minit lebih panjangnya walaupon mengandungi 3 verse 4 korus 1 bridge and sememangnya ade riff guitar solo skali!!!!! overall M.A.N.T.A.P!

A Broken Lyre -  hmm, ape ye nak komen pasal lagu ni? personally lagu yang paling mellow daripada 3 lagu kat atas ni (memang obvious pon). Intro yang sungguh buai dengan bunyi akustik yang sungguh stripped down. mula dengan verse yang sungguh soft then korus yang still lagi dengan vibe yang melayang. tapi satu je, mase korus tu, falsetto x menjadi sangat la bro. harap perbaiki lagi di lain masa haha (macam juri idol la pulok..) masuk second verse, dorang da start hadir dengan bunyi full band. sungguh aku kata. vibe lagu ni sungguh menarik. ala2 dengar gabungan Incubus + Disagree + Radiohead. aku tau muzik dorang tak sealiran tapi ni la gambaran yang aku dapat masa dengar lagu ni. sebenarnya lagu ni ada jugak sound international dia.. serius bah!! boleh bawak jaoh tapi kalau nak release jugak, sila tambah lagi bunyi pada first verse dan korus supaya x nampak kosong. dan kalau mau masuk radio, sila potong sikit duration sebab lagu ni mencapai 5 minit lebih.. tapi bagi aku, timeline lagu ni agak perfect even kalau dengar pon, x terasa lama sangat..(a.k.a. bosan) sesuai sangat la nak buat second single :) tapi intro dan ending lagu ni, sound gitar tu x brapa jelas.. ala2 raw recording dalam studio.. stylo!!!!

A Broken Lyre (acoustic) - lagu yang sama dengan trek keempat tapi diakustikkan lagi a.k.a. stripped version la. ha, ni baru betol!! bunyi akustik yang sungguh clear berbanding version asal. dan vokal si penyanyi yang sungguh jelas. even part falsetto tu pon perfect! (haha kalah justin teberlake nih~) still duration yang 5 minit, tapi aku agak perasan chord chorus last tu macam beza sikit je dari chord chorus awal..hmm, dalam lagu ni aku dapat dengar kejujuran si vokalis ni, macam dia tengah serenade depan-depan awek @ muke korang je an..haha ape pon still enjoyable and x ada apa yang aku nak komen lagi. layannnn....

aku.ariana.pdot hahahahahaha~~~


overall, ep ni sungguh okay, cuma harap kualiti rakaman boleh diperbaiki lagi di masa depan. okay, aku faham bajet adalah faktor utama.. titik!! so harap2 lepas ni dapat banyak undangan gig, kumpul banyak duit then mantapkan band korang. budak2 ni ada potensi untuk dipertengahkan dalam scene muzik ni. lagi pon skarang di dengar cite tengah masyuk dapat perform ngan act2 mainstream macam Auburn, Liyana Fizi, Exorage, O-Two, Bliz, Marionexxes, Second Combat dll. banyak pengalaman tu. and baru2 ni pon dengar cite dorang ade gak wat projek untuk satu kompilasi ni. so nampak dorang tengah UP sikit ni. lagipon, aku dok tringat lagi saat aku bagi ep band ni kat Ariana, satu-satunya girl member dari band Couple kat stabak aritu.. haha klaka nak mampos. dengan awkwardnye, malu2, geli hati semua ade. time tu aku pergi ngan bassist band ni, Pdot. die pon x yah nak cakap la..hahahahaha well, kalau korang nak tau lebih lanjut pasal band ni leh la pigi fb dorang STRINGTHESIZERS, tak pon MYSPACE.. and x lupe dorang ni pon ade page RIVERBNATION.. so check em out~

- metalhead


0 orang yang x pueh ati!!!:

Post a Comment